[O] Krystian Zych - Podcast: Level Up

Na tę książkę szykowałem się już w czasie jej premiery, jednak cena - przyznaję - ostudziła moje zapędy. Książka bowiem kosztowała 79zł i to niezależnie, czy kupowało się wersję papierową, czy też e-booka (co, swoją drogą, zawsze mnie zadziwia - w jaki sposób e-book kosztuje tyle samo co wersja papierowa, skoro nie trzeba do jego wytworzenia papieru, dystrybucji, sprzedaży w sklepie itp.? czy to ma być skuteczny sposób na zachęcenie ludzi do czytania w postaci elektronicznej?) No, ale cena spadła obecnie do 49zł, a ja miałem po drodze urodziny i tak się złożyło, że jednak mogłem książkę w końcu przeczytać.

Audycje Krystiana Zycha były jednymi z pierwszych, z którymi zetknąłem się podczas mojego poznawania podkastingu i przyznam, że sporo się z nich nauczyłem, co do tego nie mam wątpliwości. Zresztą, też jestem ze świata IT, prawdopodobnie w podobnym co Krystian wieku, więc i spojrzenie na wiele spraw mamy niemal takie samo. A że mój podkast nagrywam już od niemal roku, to wypadałoby poznać sposoby, by podnieść go poziom wyżej - więc to książka idealna dla mnie, no nie?

Co dobrego?

Na pewno książka zawiera bardzo duży zasób wiedzy na temat podkastingu i to poczynając od planowania odcinka, przez aspekt sprzętowy, aranżację pomieszczenia, dobór mikrofonu, obróbkę po rozpowszechnianie, reklamowanie się i zdobywanie nowych słuchaczy. Krystian podzielił książkę na cztery duże części, w których po kolei omawia aspekty podkastowania. W dziale "Domowe studio" znajdziemy sporo informacji o tym, gdzie nagrywać, czym nagrywać, jakie są różnice między spotykanymi na rynku urządzeniami (mikrofonami, rejestratorami, interfejsami audio). W części drugiej, "Nagrywanie podkastu", znajdziemy za to wskazówki, na czym się w ogóle skupić podczas nagrywania - jak urozmaicać odcinki nagrywane samotnie, jak kształtować rozmowę-wywiad, co robić, a czego nie robić przy doborze tematyki czy treści odcinka.

Część trzecia, "Edycja i mastering", to już skupienie się na obróbce. Autor wskazuje, których elementów powinno się unikać w nagraniu, co wycinać, co ściszać. Omawiane są różne narzędzia i podejście do edycji, zwraca się też uwagę na sprawy - zdawałoby się - nieistotne jak na przykład dbanie o odpowiednią głośność gotowego odcinka.

No i ostatnia, czwarta część, to "Dystrybucja i promocja", skąd możemy się dowiedzieć, czy warto mieć własną stronę o podkaście, co się na niej powinno znaleźć, jakimi kanałami docierać do potencjalnych słuchaczy i generalnie jak dbać o to, by nie nagrywać podkastu wyłącznie dla siebie. Co więcej, można się także dowiedzieć, jak zarabiać na podkaście, co dla niektórych podkasterów może być bardzo istotne, więc na pewno rozdział jest ważny.

Czy jest się czego czepiać?

Książka, niestety, nie jest wolna od błędów, zarówno ortograficznych, interpunkcyjnych, jak i rzeczowych. Nie mam zamiaru wymieniać tu wszystkich, bo nie chodzi mi o krytykanctwo, jednak chciałbym zauważyć, że np. obecnie większość wtyczek VST to właśnie wtyczki w formacie 2.x i (coraz więcej) 3.x - a nie, jak podaje autor, w formacie 1.x. Podobnie mastering to jest etap końcowego przygotowania materiału audio, ze szczególnym uwzględnieniem sposobu publikacji (np. dopasowanie głośności dla platformy, na której nagranie ma być publikowane). Nie jest to na pewno etap, na którym przeprowadzamy odszumianie, bo to robi się na samym początku obróbki nagrania, dziwi zatem opis wtyczek odszumiających w rozdziale omawiającym mastering.

To są jednak w gruncie rzeczy drobiazgi. Mnie bardziej przeszkadzało niezdecydowanie autora, co tak naprawdę chce opisywać w swojej książce. Z jednej strony fajnie byłoby bowiem omawiać wszystko dość ogólnie, ale szeroko i uniwersalnie, ale z drugiej strony wielokrotnie odzywała się chęć zawarcia jakiejś praktycznej wiedzy - stąd czasem zbyt chyba jednak szczegółowe opisy niektórych wtyczek, podawanie ścieżek do folderów w systemie Windows, przy jednoczesnym braku screenshotów (przynajmniej w wersji elektronicznej). Tak, są tutaj linki do zewnętrznych materiałów, ale to niewiele zmienia. Rozumiem dylemat autora, bo aż chciałoby się pokazać, jak robić pewne rzeczy (i pamiętam, że rok temu bardzo szukałem podobnych materiałów), jednak nie jestem pewien, czy akurat tak przekrojowa książka to miejsce na tego typu informacje. Być może lepszym wyjściem byłoby przygotowanie osobnych publikacji z poszczególnych zagadnień?

Level up?

Książka w zamierzeniach ma podnieść kompetencje podkastera, jego wiedzę i świadomość, aby był w stanie nagrywać i produkować wysokiej jakości audycje (tak zakładam, biorąc za dobrą monetę podtytuł: "Wznieś swój podcast na wyższy poziom"). I sam autor, w nieco może zbyt długiej (moim zdaniem) części początkowej, tak to właśnie ujmuje - to pozycja dla osób już nagrywających od jakiegoś czasu, które chcą robić to po prostu lepiej.

Czy takie podejście się sprawdza? Nie mogę na to odpowiedzieć z całą pewnością, bo akurat sam nie znalazłem tu nic, czego bym już nie wiedział, więc nie jestem dobrym sędzią; myślę jednak, że to wartościowa pozycja już choćby dlatego, że spisuje i porządkuje wiele spraw, które zwykle nowi podkasterzy muszą samodzielnie "zbierać" z różnych miejsc internetu. Krystian jest praktykiem i po prostu WIE, jak się pewne rzeczy robi (i dlaczego innych się NIE robi). Dlatego wiedza zebrana przez kompetentną osobę, która zarabia na życie tym, o czym pisze, będzie bardziej pewna niż przypadkowe twierdzenia przypadkowych ludzi. Pewne skróty myślowe czy potknięcia tego nie zmieniają drastycznie, dlatego uważam tę pozycję za ogólnie wartościową i wartą przeczytania. Ja nie żałuję czasu poświęconego na lekturę.

Komentarze