Warsztaty podcastowe

"Warto się rozwijać" - pomyślałem zapisując się na warsztaty o emisji głosu i sztuce mówienia, organizowane przez Torbę reportera i podcastera. Warsztaty te odbyły się w miniony, gorący weekend i składały się z dwóch sesji. Pierwsze cztery godziny, prowadzone przez Katarzynę Błaszczyk, dotyczyły emisji głosu (chociaż nie tylko), druga czwórka to sztuka mówienia, przekazywana przez Hannę Bogoryja-Zakrzewską. Uczestników było niewielu, ale myślę, że wyszło to na dobre warsztatom, zwłaszcza niedzielnej części, prowadzonej przez Hanię - po prostu każdy miał czas, żeby wziąć czynny udział w ćwiczeniach praktycznych.

O ile części dotyczące spraw technicznych czy aparatu mowy i oddychania nie zawierały raczej niczego, czego bym nie wiedział wcześniej, to już storytelling i umiejętności - nazwijmy je "miękkimi" - związane z prowadzeniem opowieści były dla mnie niezwykle interesujące. Przyznam bowiem, że dotąd działałem pod tymi względami wyłącznie intuicyjnie i, jak się okazało, nie zawsze właściwie. Sposób budowania pytań do rozmówcy, by "otworzył się" i opowiedział nam więcej interesujących rzeczy, na pewno wymaga ode mnie głębszego przemyślenia, bo już nawet ćwiczenia warsztatowe jasno pokazywały, że to faktycznie działa i sprawia, że rozmowa staje się mniej szablonowa i bardziej interesująca.

Podobnie sprawy miały się ze storytellingiem - czyli takim przedstawieniu opowieści o gościu, by wciągnąć słuchacza w rozmowę, intrygować, umiejętnie kierować pytaniami i tak dalej, i tak dalej. Przekonałem się także, że chyba faktycznie warto byłoby robić wstępny wywiad z kandydatem do rozmowy, bo można w ten sposób znaleźć ciekawe tematy do rozmowy, podsunięte przez samego rozmówcę, na które nie wpadlibyśmy "sami z siebie".

Myślę, że to był największy zysk dla mnie z zakończonych warsztatów - lubię takie nagłe odkrycie nowych możliwości, o których do tej pory nie myślałem. To rodzi nowe pomysły i nadzieję, że może jeszcze nie wszystko stracone i dam radę zrobić coś ciekawego w podcastingu. I tego się trzymam!

Komentarze