Przewód a kabel

Nigdy nie jest za późno na naukę. Tak to bywa - muszę trochę naprostować stosowaną przez siebie terminologię, ale może moja refleksja się komuś przyda. Mamy bowiem kable i przewody - normalnie nie za bardzo się rozróżnia je między sobą i w mowie potocznej używa obu terminów zamiennie. Skoro jednak uczę się ciągle nowych rzeczy, pora naprostować tę nieścisłość. Dotąd uważałem, że jestem bardzo sprytny i znam różnicę - wydawało mi się, że "kabel" odnosi się do "surowego" kawałka drutu w izolacji, przewodzącego prąd, zaś "przewód" to kabel, często wielożyłowy, z dorobionymi końcówkami (wtykami, gniazdami, łącznikami). Dlatego sypałem "przewodami" jak z rękawa, bo w sumie wszystko mi do pasowało do tej właśnie definicji...

Duży, gruby, niebieski to kabel, a w środku ma cztery kolorowe przewody.

Prawda jest jednak inna. Przewód to taki najprostszy przewodnik, pojedyncza żyła przewodząca, która może, ale nie musi posiadać izolacji. Kabel zaś to zespół żył, zamkniętych we wspólnej powłoce (i opcjonalnie dodatkowo w izolacjach indywidualnych), która chroni kabel przed czynnikami zewnętrznymi (wilgocią, zakłóceniami itp.) Czyli każdy kabel jest przewodem, ale nie każdy przewód jest kablem (bo kabel musi mieć osłonę-izolację, a przewód nie)

Uf, no to teraz jasne. Pytanie tylko, czy poprawiać te wszystkie posty, w których błędnie wspominałem o przewodach? Oto jest pytanie!

Komentarze

  1. Yyyyy... No proszę, ja nawet nie wiedziałam że jest jakaś różnica.:) Wiedza się zawsze przydaje.
    Kiedyś musiałam kupić mysz do komputera w pracy, dobrze że ją sobie wcześniej obejrzałam. Pan w sklepie spytał czy ma być: i tu padły jakieś cyfry i symbole, czy: tu padły inne cyfry. Ja nic. Popatrzył na mnie i powoli spytał: "Końcówka jest okrągła czy prostokątna?" To już wiedziałam.:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ha, ha :) No tak to bywa - ja tak mam zawsze, jak jadę z autem do mechanika - on mi tam sypie jakimiś terminami, nazwami, a ja patrzę i myślę - no, trzeba naprawić, żeby jeździło i nie stukało :D

      Usuń

Prześlij komentarz