[W] Nożyk do papieru

Tak sobie wymyśliłem, że zrobię dla Siostry A - jako prezent urodzinowy - nożyk do papieru. Wprawdzie ciągle gryzła mnie myśl, że mogłem już jej kiedyś w przeszłości dać coś podobnego, jednak na pewno nie zrobionego własnoręcznie.

Materiałem stała się bukowa deseczka do krojenia, a raczej jej resztki (kochajmy bukowe deseczki, bo tak szybko się kończą!), Odciąłem odpowiedni fragment, długi na ok. 23cm i narysowałem na nim zaplanowany kształt noża:

Zrazu myślałem, żeby ten kształt wycinać wyrzynarką, ale w końcu miałem zaprzestać hałasów, poza tym trudno byłoby całość obrabiać wyrzynarką właśnie - i tak musiałbym sięgnąć po pilniki. Zamocowałem zatem drewienko w imadle i wziąłem się do pracowitego zdzierania materiału.

Zawczasu narysowałem sobie linie na węższej krawędzi i systematycznie obracałem nóż w imadle, zbierając drewno równomiernie z każdej strony. Wszystko po to, by się nie okazało po chwili nieuwagi, że właśnie przepiłowałem się na wylot. Powoli z deseczki wyłaniało się coś, co coraz bardziej przypominało nóż:

Na tym etapie odstawiłem już pilniki-zdzieraki i zacząłem pracę papierami ściernymi, najpierw zgrubnie gradacją 60, potem 120, by przez 240 przejść do 800 i w końcu 2000:

Nóż był w tym momencie gotowy do olejowania i - później - woskowania. Ostatecznie, już w pudełeczku, prezentował się tak:

Przyznam, że z tego projektu jestem zadowolony jak rzadko - wszystko wyszło DOKŁADNIE tak, jak zaplanowałem. Dodatkowo, praca zdzierakami okazała się bardzo wydajna i szybka, a do takiego formowania drewna nadają się one idealnie. I właśnie takie zdanie chciałbym pisać pod każdym opisem przygotowanej rzeczy - a może przynajmniej choćby pod co drugim?

Komentarze

  1. Ooooo! Piękne! No szacun! Rymarz, snycerz...

    OdpowiedzUsuń
  2. Podziwiam kolejny z Twoich talentów :-) Nóż pięknie wykonałeś.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz